Morskie zabawy dla dzieci, czyli Dzień Ochrony Bałtyku


Internet kipi od pomysłów na zabawy z dzieckiem: plastyczne, sensoryczne, muzyczne, ruchowe. Nam spodobała się zabawa zaproponowana przez Piotra Karskiego, autora książki "W MORZE" (wyd. Dwie Siostry). Wybraliśmy ją nie bez powodu - 22 marca obchodzimy Dzień Ochrony Bałtyku, więc zabawy w klimacie morskim są jak najbardziej na miejscu :)
Piotr Karski ciekawie opowiada o wielorybach i proponuje zabawę w rozkład wieloryba.
 Na stronie wydawnictwa Dwie Siostry LINK TU znajdziecie instrukcję zabawy i pdf do wydrukowania (jeśli nie macie drukarki wystarczą kartki w kratkę formatu A4).

A tu kilka książek o tematyce bałtyckiej i morskiej:


W morze! Piotr Karski, wyd. Dwie Siostry.
Książka aktywnościowa, która oferuje czytelnikom wiedzę i zabawę. Czemu morza są niebieskie, ile zębów ma rekin i co się dzieje, gdy umrze wieloryb. Z tą książką poznamy  tajemnice gąbek, meduz i ukwiałów, zaprojektujemy statek pasażerski i łódź podwodną. Odwiedzimy rafę koralową, zbadamy zapomniane wraki i spróbujemy swoich sił jako poszukiwacze pirackich skarbów.



Bajki z dna Bałtyku, Agata Półtorak, wyd. Marpress.
Jak powstało morze, kto je zamieszkuje, jak zachowania ludzi wpływają na życie morza, o czym należy pamiętać, np. gdy wypoczywamy na nadmorskich plażach?

Opowieść przedstawiona jest w formie krótkich bajek, w które autorka wplotła informacje o gatunkach stworzeń zamieszkujących Bałtyk - ich wyglądzie, biologii i zwyczajach, a również o tym jak możemy sprawić żeby ich życie w pobliżu ludzi było łatwiejsze i bezpieczne. Uzupełnieniem bajek jest umieszczony na końcu atlasik, z pomocą którego jeszcze lepiej poznamy bohaterów książki.


BALTICARIUM, Natalia Uruniuk, wyd. Wytwórnia.
Autorka o książce: "Kilka lat temu odkryłam, że tak naprawdę niewiele wiem o Bałtyku, chociaż jestem od dziecka związana z Gdańskiem, więc do morza mam jeden krok. Zaczęłam szukać informacji i wtedy zobaczyłam, że świat Bałtyku jest fantastyczny! Jestem ilustratorką i postanowiłam założyć portal o Morzu Bałtyckim – balticarium.com, gdzie opisałam podwodny świat i opracowałam ilustrowane gry. Marzyłam też o tym, żeby wydać książkę o zwierzętach żyjących w Bałtyku. Ostatecznie powstał album nie tylko o faunie i florze tego akwenu. Przedstawia m.in. kraje nadbałtyckie, wyspy, ciekawych ludzi, a nawet baśnie. Jest tu mowa również o zagrożeniach, jakie stwarza człowiek dla środowiska morskiego. Z roku na rok jest coraz mniej zwierząt w Bałtyku, wymierają rośliny, a na dnie morza tworzą się pustynie.
Jeżeli nie zmienimy swojego postępowania, aby aktywnie przeciwdziałać niszczeniu środowiska, to kolejne pokolenia będą oglądać w tej książce nieistniejący już świat".

Książka piękna wizualnie i ciekawa merytorycznie. Tu link do gier online związanych z książką: https://www.balticarium.com/gry



Co kryje morze? Aina Bestard, il. Aina Bestard, wyd. Tatarak.
Niezwykła wyprawa wgłąb morza, ukazujaca fascynujący świat na co dzień niedostępny dla naszych oczu. Gdy spojrzym przez kolorowe szkła zobaczymy wiele rzeczy niewidocznych gołym okiem. Poznamy tajemniczy podwodny świat - pomogą nam w tym trzy szkiełka.

Komentarze