Tajemniczy ogród Leśmiana - fotorelacja z wystawy Katarzyny Jezierskiej-Tratkiewicz

 


Do końca czerwca możemy sycić oczy baśniowymi, niemal wibrującymi kolorami kwiatów polnych i soczystą zielenią, wyczarowanych na płótnach przez malarkę — Katarzynę Jezierską-Tratkiewicz. Parter budynku opanowała łąka - nie tylko w przenośni, ale i dosłownie... Zapraszamy, to trzeba zobaczyć na własne oczy!





Z lat dziecięcych (B. Leśmian)


Przypominam — wszystkiego przypomnieć nie zdołam:
Trawa… Za trawą — wszechświat… A ja — kogoś wołam.
Natura Ogród Dzieciństwo Pamięć, Wspomnienia
Podoba mi się własne w powietrzu wołanie, —
I pachnie macierzanka — i słońce śpi — w sianie.

A jeszcze? Co mi jeszcze z lat dawnych się marzy?
Ogród, gdzie dużo liści znajomych i twarzy, —
Same liście i twarze!… Liściasto i ludno!
Śmiech mój — w końcu alei. Śmiech stłumić tak trudno! Śmiech
Biegnę, głowę gmatwając w szumach, w podobłoczach! Dźwięk
Oddech nieba mam — w piersi! — Drzew wierzchołki — w oczach!
Kroki moje już dudnią po grobli — nad rzeką.
Słychać je tak daleko! Tak cudnie daleko!
A teraz — bieg z powrotem do domu — przez trawę — Dom, Ciało
I po schodach, co lubią biegnących stóp wrzawę…
I pokój, przepełniony wiosną i upałem,
I tym moim po kątach rozwłóczonym ciałem, —
Dotyk szyby — ustami… Podróż — w nic, w oszklenie, —
I to czujne, bezbrzeżne z całych sił — istnienie!

Wystawa „Tajemniczy ogród Leśmiana” zaskakuje bogactwem kolorów i radością. Jest pełna poezji i fantastycznej baśniowości i jak wiersze poety - prowadzi nas w jakieś dziwne, trudne do określenia światy. Na wystawę składają się obrazy, grafiki, instalacje i prace na szydełku. Połączenie płótna malarskiego z szydełkowym ściegiem, drewna z drutem i włóczką.

Na uwagę zasługują wydrążone plastry drewna uzupełnione o zwierzęce włóczkowe instalacje, zrobione na szydełku: mamy tu ptasie gniazdka, pająki, ważki, gąsienice, motyle... Ich gniazda, pajęczyny, kokony wykonane są z cienkich drucików. Całość prezentuje się niezwykle oryginalnie - zadziwia, zaskakuje, wywołuje uśmiech.
Wystawa uzupełniona jest o kilka wierszy Bolesława Leśmiana, które wprowadzają odbiorcę w klimat poezji i refleksji.










Komentarze