Wszystkie kolory Meksyku z Fridą Kahlo [warsztaty]


Frida Kahlo — malarka i jedna z najsłynniejszych Meksykanek. Ikona popkultury. Choć odżegnywała się od łączenia jej malarstwa z surrealizmem, jej prace tak są postrzegane.

Wszyscy myślą, że jestem surrealistką, ale ja nią nie jestem. Nigdy nie malowałam snów ani sennych koszmarów. Malowałam moją własną rzeczywistość” — mawiała.

W dzieciństwie zachorowała na polio, potem przeżyła wypadek, po którym przez wiele miesięcy była przykuta do łóżka. Zamiast studiować medycynę, zaczęła więc malować (w łóżku, na leżąco na specjalnie zrobionych dla niej sztalugach).

Malowała głównie autoportrety (powstało ich ok. 200) — poważne spojrzenie, kwiaty we włosach, gęste brwi (słynna monobrew), symboliczne kolory. Na 55 autoportretach towarzyszą jej zwierzęta i ptaki (m.in papugi, małpki, kolibry, psy). Jej obrazy inspirowane sztuką ludową (kolory, stroje, roślinne ornamenty i akcesoria) przepełnione są bólem, cierpieniem, ale i niezwykłą energią — wywołują w oglądających emocje. Obok sztuki Fridy nie można przejść obojętnie!

W czasie warsztatów „Wszystkie kolory Meksyku z Fridą Kahlo” rozmawialiśmy o Meksyku (od roślinności, zwierząt, po charakterystyczne dania i zabytki oraz święto zmarłych Dia de Muertos), a potem i samej Fridzie i jej twórczości, która nierozerwalnie związana była z jej życiem. Dzieci namalowały swoje portrety, a potem zrobiły kwiatowe opaski (kwiaty we włosach to jeden ze znaków rozpoznawczych F.K.) i meksykańskie maski śmierci.


Dzieciom polecamy książkę  "Idol. Frida Kahlo" z tekstem Marty Kowerko-Urbańczyk i ilustracjami Justyny Styszyńskiej, wyd. Widnokrąg (są tu i naklejki i kolorowanki), a młodzieży "Frida Kahlo Biografia" María Hesse, wyd. Debit.












Komentarze