Zachować chwilę zachwytu... Rozmowa z Katarzyną Jezierską-Tratkiewicz

  


Zachować chwilę zachwytu...


Rozmowa z panią Katarzyną  Jezierską-Tratkiewicz, malarką i autorką grafik wystawianych obecnie w Bibliotece Zielona.


 To już druga Pani wystawa, którą mamy przyjemność prezentować w naszej bibliotece. Pierwsza — przestrzenna z włóczki pt. Po nitce do... "— bardzo podobała się czytelnikom. Odgadywanie zagadek wciągało i młodych i starszych. Skąd pomysł na przedstawienie powiedzeń i frazeologizmów za pomocą włóczki i szydełka?


Pomysł na tworzenie zagadek frazeologicznych powstał trzy lata temu i zrodził się z obserwacji. Zauważyłam, że moi synowie nie znają wyrażeń frazeologicznych oraz że szybciej zapamiętują  te przedstawione przeze mnie w formie zagadki. Zawsze bardzo lubiłam robótki ręczne, więc szybko wydziergałam z włóczki gruszki, które powiesiłam na gałązkach wierzby. Taką zagadkę zaniosłam do naszej gminnej biblioteki, za jej rozwiązanie dzieci dostawały od pani bibliotekarki cukierka. Okazało się, że to bardzo skuteczna metoda nauki. Robienie zagadek frazeologicznych mnie bawi, a fakt, że przy okazji bawi też dzieci i ich rodziców sprawia ogromną radość!

Czy planuje Pani kontynuację tego projektu?

Tak, zagadki cały czas powstają. Mieszkam w okolicach Piaseczna i co miesiąc nowa zagadka jest prezentowana w piaseczyńskich bibliotekach. Myślę, że w przyszłym roku zbierze się odpowiednia liczba prac na kolejną wystawę.



Obecna wystawa, która można oglądać w Zielonej od 1 października, pokazuje Pani inne artystyczne oblicze, bo związane nie ze sztuką przestrzenną, a grafiką. Jaką techniką zrobione są te prace?


Większość z nich wykonana jest tuszem, a niektóre tuszem i akwarelą.

Czarno-białe grafiki, gdzieniegdzie przełamane kolorem,  przedstawiają miejsca z rejonu piaseczyńskiego. Stare wille, drewniane kościółki, zabytkowa stacja i lasy i drzewa.... I choć oglądamy na nich konkretne miejsca, to prace te mają uniwersalny wymiar — pokazują to, co odchodzi w zapomnienie, co należy otoczyć szczególną ochroną ze względu na ich piękno i przemijanie. Lubi Pani wędrówki w przeszłość i  ocalanie od zapomnienia?


Rzeczywiście taka była moja intencja. Chciałam zachować tę chwilę zachwytu, którą przeżywamy, patrząc na otaczającą nas przyrodę czy wspomnienia przeszłości, nawet jeśli jest piękno to kruche, ulotne, przemijające.


 Nad czym obecnie Pani pracuje i czy będziemy mieli okazję zobaczyć efekty tej pracy w Zielonej?

Oprócz zagadek pracuję teraz nad teatrzykami kamishibai (to teatrzyki dla najmłodszych dzieci), tworzę do nich ilustracje oraz stroje. Poza tym mam w planach wystawę, w której moje prace — dziwne koronkowe robaki, ptaki, zwierzaki — będą ilustracją do wierszy Bolesława Leśmiana. Bardzo cieszę się tą perspektywą. Mam nadzieję, że zechcecie jeszcze Państwo gościć moje prace w Waszej wspaniałej leśnej bibliotece.

Zapraszamy serdecznie i już cieszymy się na te kolejne spotkania! Dziękujemy za rozmowę.


***

Od 1 do 13 października w Bibliotece Zielona będzie można oglądać wystawę grafik Katarzyny Jezierskiej-Tratkiewicz pt. „Blaski i kreski – okolice w grafice". Serdecznie zapraszamy!

O poprzedniej wystawie „Po nitce do...”  pisaliśmy TU


Komentarze